Berlinben március 5-től bizonytalan ideig nem járnak a BVG (helyi BKV) üzemelésében lévö metrók, villamosok és buszok. A sztrájk első napján, szerdán a város nagy részét beborította a hó, ami tovább fokozta a káoszt. Lehet, hogy a következő hét elején a Deutsche Bahn tulajdonában levő S-Bahn is sztrájkba kezd, ez esetben teljesen megbénul a nemet fővaros közlekedése.
Pontosan a Nemzetközi Turizmusbörze (ITB) elsö napján, ráadásul kiadós hózáporral vette kezdetét a Berlini Közlekedési Vállalat (Berliner Verkehrsbetriebe, röviden BVG) beláthatatlan ideig tartó munkabeszüntetése. A vállalat becslések szerint napi 2,5 millió utast szállít, ami a város lakóinak jóval több mint a fele. Az érintetteknek Notfahrplan (vészmenetrend) keszült, a legfontosabb metró-, villamos- és buszvonalakon helyettesítő buszjáratok közlekednek nagyjából felorankent. A Deutsche Bahn tulajdonában levö S-Bahn zavartalanul, bár zsúfoltabban közlekedik, a sztrájk első napján 300 000-rel több utast szállitott, mint általában.
A szrájkot a 12 000 embert foglalkoztató BVG dolgozóit is tömörítő gigaszakszervezet, a Verdi jelentette be. A szakszervezet 12 százalékos fizetésemelést szeretne elérni a közlekedési vállalat dolgozóinak. A jelenlegi hírek szerint, amennyiben követelésüknek nem tesz eleget a munkaadó, a sztrájk március 14-ig el fog húzódni, és a húsvéti ünnepek után tovább folytatódik majd.
Berlinben természetesen mindenki a BVG-ról beszél és a sztrájk legvalószínűbb kimenetelét fontolgatja. Optimista nézetek szerint napokon belül véget ér a kényelmetlen állapot, többen azonban úgy vélik, csak húsvet után áll vissza a rend. Az összes berlini napilap szerdai száma külön mellékletben közölte az ún. Notfahrplant, azaz a sztrájk idején érvényes közlekedési rendet, a berlinonline.de percről percre számol be az események alakulásáról, a Tagesspiegel című lap pedig okos tippeket ad sztrájk idejére a bicikliutaktól kezdve egészen addig, hogy visszaválthatók-e a már megvásárolt havi bérletek (nem).
A Berliner Zeitung szerint a BVG dolgozói alighanem a cég második világháború utáni történetének leghosszabb küzdelme előtt állnak. Frank Bäsler, a szakszervezet vezetője a lapnak azt mondta, a sztrájk nem öncélú kezdeményezés, de amíg nem kapnak az eddigieknél jobb ajánlatot, nem tudnak mit tenni. Időközben egyébként a Verdi - mely Németország több szakszervezetéből lett a szolgáltató szektor legnagyobb képviselője - több német repülőtéren néhány órás figyelmeztető sztrájkot kezdeményezett.
Hétfőtől Berlinben várhatóan azokat is érinteni fogja a sztrajk, akik jelenleg az S-Bahn hálózatot használják. Szerdai bejelentés szerint ugyanis a Deutsche Bahn tulajdonában levő S-Bahn is leáll, mivel a Német Mozdonyvezetők Szakszervezete (GDL) szintén beláthatatlan ideig tartó sztrájkot hirdet. A GDL a Verdihez hasonlóan fizetésemelést követel dolgozóinak, a béreket érintő új szerződést akarnak aláíratni a Deutsche Bahnnal. Így tehát – eredménytelen tárgyalások eseten - hétfőtől bizonytalan időre teljesen megbénul a német főváros tömegközlekedése.
Pártállástól függetlenül Berlin teljes vezetése bírálja a munkabeszüntetést, elhatárolódnak tőle, illetve olyan megjegyzésekkel illetik, mint „Katastrophe für die Stadt”, vagyis a városra rótt katasztrófa – ezt épp Frank Henkel, CDU-politikus nyilatkozta.
A sztrájk első napján kialakult szokatlan helyzetet külön bonyolította, hogy reggel heves hózápor zúdult Berlinre, ami délre ugyan alábbhagyott, délutánra pedig megszűnt, de pont a munkába igyekvők dolgát nehezítette meg. Így sokan, akik biciklivel készültek elérni a munkahelyüket, inkább a gyaloglás mellett döntöttek. Különösen rosszul jártak azok, akiknek otthona és munkahelye között nincs S-Bahn vonal, mivel így vagy autóval kellett araszolniuk, vagy meg kellett tanulniuk hóban biciklizni.
forrás: index.hu
|